Jaarlijkse huuraanpassing

Waarom past Nijestee de huur aan? Moet ik de nieuwe huurprijs zelf doorgeven? Heb ik straks nog wel recht op huurtoeslag?

Wat doet Nijestee per 1 juli 2023?

Nijestee past ieder jaar de huurprijs aan. Het bedrag dat je ons maandelijks betaalt, bestaat uit kale huur en service­kosten. Je ontvangt hierover een brief van ons met als onderwerp Voorstel tot aanpassing van de huurprijs. In deze brief staat jouw huidige huurprijs, de nieuwe huurprijs en de servicekosten per 1 juli 2023.

Wanneer gaat de nieuwe huurprijs in?

De nieuwe huurprijs gaat per 1 juli 2023 in.

Waarom krijg ik huurverhoging per 1 juli 2023?

Wettelijk is toegestaan dat Nijestee dit jaar de huren verhoogt met 3,1%. We vinden betaalbaarheid belangrijk en kiezen ervoor om de kale huur met maximaal 2,3% te verhogen. Met de huurverhoging dekken we jaarlijks stijgende kosten.

Je ontvangt hierover voor 1 mei 2023 een brief van ons met als onderwerp Voorstel tot aanpassing van de huurprijs. In deze brief staat jouw huidige huurprijs, de nieuwe huurprijs en de servicekosten per 1 juli 2023.

Waarom krijg ik huurbevriezing per 1 juli 2023?

We willen rekening houden met bewoners in minder energiezuinige woningen. Daarom bevriezen we de kale huur van woningen met energielabel E, F of G. Heb je bericht van ons ontvangen dat jouw woning wordt afgebroken? Dan blijft de kale huur van jouw woning gelijk.

Je ontvangt hierover voor 1 mei 2023 een brief van ons met als onderwerp Voorstel tot aanpassing van de huurprijs. In deze brief staat jouw huidige huurprijs, de nieuwe huurprijs en de servicekosten per 1 juli 2023.

Waarom krijg ik eenmalige huurverlaging per 1 juli 2023?

In de volgende situatie verlagen we de kale huur: 

  • Je woont op 1 maart 2023 in jouw huurwoning. En;
  • Jouw kale huur is op 1 juli 2023 hoger dan € 575,03 per maand. En;
  • Je woont alleen en jouw inkomen is lager dan € 23.250 per jaar (of € 24.600 als je AOW krijgt).Of;
  • Je woont met 2 of meer personen en het gezamenlijk inkomen is lager dan € 30.270 per jaar (of € 32.730 als je AOW krijgt).

Hoeveel de huur omlaag gaat is voor iedereen verschillend. We verlagen de kale huur naar € 575,03 per maand.

Je ontvangt hierover na 1 mei 2023 een brief van ons met als onderwerp Voorstel tot aanpassing van de huurprijs. In deze brief staat jouw huidige huurprijs, de nieuwe huurprijs en de servicekosten per 1 juli 2023.

Wat zijn servicekosten?

Het huurbedrag dat je maandelijks betaalt, bestaat uit kale huur en servicekosten. Servicekosten zijn kosten van de woning die Nijestee als verhuurder bovenop de kale huurprijs berekent voor leveringen en diensten. Bijvoorbeeld kosten voor schoonmaak. In de brief Voorstel tot aanpassing van de huurprijs kun je nalezen hoe de huurverhoging er voor jou uitziet. Bij Nijestee hanteren we verschillende servicekosten:

Elektra individueel
Het maandelijkse voorschotbedrag dat je betaalt voor de elektriciteit in jouw woning.

Elektra gemeenschappelijke ruimten
Bij jouw woning, parkeerplaats of berging zijn algemene voorzieningen aanwezig die elektriciteit verbruiken. Bijvoorbeeld een lift, intercomsysteem, automatische deuren of portiek- en buitenverlichting. Dit bedrag wordt aangepast op basis van het verbruik in 2022. In de brief zie je wat je hiervoor betaalt.

Schoonmaken gemeenschappelijke ruimten
Dit zijn kosten voor het schoonmaken van gemeenschappelijke ruimten.

Fonds glasservice
Wanneer je lid bent van het fonds glasservice, ben je verzekerd tegen glasschade aan jouw woning. Hiervoor betaal je een maandelijkse bijdrage, tegelijk met de huur. Je kunt rechtstreeks contact leggen met Boekema voor herstelwerkzaamheden. Bij molest zijn de kosten voor eigen rekening.

Fonds onderhoudsservice
Als je lid bent van het fonds onderhoudsservice, ben je verzekerd tegen een groot aantal onderhouds- en reparatiewerkzaamheden. Hiervoor betaal je een maandelijkse bijdrage, tegelijk met de huur.

Tapwater koud individueel
Er zijn woningen in Groningen die geen individuele watermeter hebben, maar één meter per gebouw. Het is mogelijk dat bewoners in een dergelijk gebouw een voorschot voor waterverbruik aan Nijestee betalen.

Tapwater warm individueel
De afrekening van warm water verschilt per woongebouw. Voor vragen hierover kun je contact met ons opnemen. Dit gaat vaak om het gasverbruik dat nodig is om het water te verwarmen.

Huismeesters
Er zijn woongebouwen waar bewoners maandelijks betalen voor een complexbeheerder.

Warmte individueel
Je betaalt een voorschot voor de centrale verwarming wanneer jouw woning is aangesloten op wijk- of blokverwarming.

Ik huur nog maar net een woning bij Nijestee en ik heb nu al een huurverhoging. Hoe kan dat?

Nijestee mag de huurprijs per kalenderjaar één keer aanpassen. Als je de woning kortgeleden hebt gehuurd dan mag Nijestee de huur per 1 juli aanpassen.

Hoe weet ik welk energielabel mijn woning heeft?

Ga naar www.energielabel.nl. Kies het type woning en vul je postcode en huisnummer in. Je krijgt het energielabel van jouw woning te zien.

Ik krijg huurverhoging. Verandert er iets in mijn huurtoeslag?

Heb je nu huurtoeslag? Dan ontvang je dat na 1 juli 2023 ook. Als jouw huur wijzigt, kan het zijn dat je huurtoeslag ook wijzigt. Je hoeft de Belastingdienst niet te informeren over het nieuwe huurbedrag, dat doen wij. Houd de hoogte van je huurtoeslag in de gaten en neem bij twijfel contact op met de Belastingdienst.

Ik krijg huurverhoging. Moet ik zelf iets doorgeven aan de Belastingdienst?

Je hoeft de Belasting­dienst niet te informeren over het nieuwe huurbedrag, dat doen wij.

Wat moet ik zelf doen, nadat de huurprijs is aangepast?

Betaal je de huur via automatische incasso aan Nijestee? Dan hoef je niets te doen. Als je zelf de huur maandelijks overmaakt of jouw bank hiervoor hebt gemachtigd, moet je het juiste bedrag overmaken of doorgeven aan jouw bank.

Gaat de huurverhoging ook over de verwarmingskosten?

Nee. Wanneer je in een woning met blokverwarming woont, betaal je naast de huur een voorschot voor gas en, in sommige gevallen, elektra. Voor deze individueel beïnvloedbare componenten geldt een uitzondering. Deze kunnen naar aanleiding van de afrekening aangepast worden. Ieder jaar ontvang je een afrekening. Hierop kun je zien of je geld terugkrijgt of moet bijbetalen. Voor vragen hierover kun je contact opnemen met Nijestee.

Betaal je het voorschot voor verwarming niet aan Nijestee maar rechtstreeks aan Techem, Ista, WarmteStad of Ennatuurlijk? Dan kun je voor jouw vragen over het voorschot en de afrekening bij hen terecht.

Ik ben mijn huurspecificatie kwijt. Wat moet ik doen?

In de brief Voorstel tot aanpassing van de huurprijs staat jouw huurspecificatie. Je hebt deze informatie mogelijk nodig voor de aanvraag van huurtoeslag of kwijtschelding van de gemeentelijke belastingen. Bewaar deze daarom goed. Huur je een woning van Nijestee en bent je jouw huurspecificatie kwijt? Dan kun je hier een nieuwe huurspecificatie aanvragen.

Hoe kom ik aan het puntenoverzicht van mijn woning?

Je kunt bij Nijestee een overzicht van de woningwaardering van jouw woning opvragen. Vul daarvoor dit formulier in.

Ik ben het niet eens met de huuraanpassing. Wat kan ik doen?

Als je bezwaar wilt maken tegen de huur­bevriezing of huurverhoging, kan dat per brief of mail bij Nijestee tot 1 juli 2023. Je kunt inloggen op MijnHuurcommissie via www.huurcommissie.nl en gebruikmaken van het formulier Bezwaar. Huur je een vrije sector woning? Gebruik dan het formulier Maximering huurprijsverhogingen geliberaliseerde huurovereenkomsten.

Als wij er samen niet uitkomen, kun je bij Nijestee aangeven dat wij de Huurcommissie moeten inschakelen. Meer informatie over het indienen van bezwaar vind je ook op www.huurcommissie.nl. Als je een vrijesectorwoning huurt, kun je alleen bezwaar maken via de rechter.

Ik heb een andere vraag. Wat moet ik doen?

Heb je een andere vraag of wil je graag een persoonlijk gesprek? Mail naar info@nijestee.nl of bel ons op werkdagen via (050) 853 35 33.