Aanpak liftrenovatie seniorencomplex

Geplaatst op: 15 februari 2018 Laatst bijgewerkt op: 16 februari 2018

Een liftrenovatie in een wooncomplex betekent dat bewoners gemiddeld zo’n drie weken zonder lift zitten. Hoe moet dat als een bewoner 75 jaar oud is, met een rollator loopt en op de elfde verdieping woont? Dan worden er passende maatregelen genomen, zoals in het seniorencomplex ‘Damsterborg’ in de Oosterparkwijk.

Het complex aan de Zaagmuldersweg bestaat uit 42 woningen, 12 verdiepingen en één lift. “Een complex dat twaalf hoog is en voor een groot deel uit 75-plussers bestaat, kan niet drie weken zonder lift”, benadrukt Erik Lalkens, projectleider technische installaties bij Nijestee. Alle liftrenovaties vallen onder zijn hoede. Hij ging in overleg met KONE, het bedrijf dat de liftrenovatie uitvoert. Doordat de medewerkers van KONE elkaar afwisselden met ochtend- en avonddiensten, was het mogelijk om tot 11 uur ’s avonds door te werken. De liftrenovatie kon zo in vijf werkdagen worden uitgevoerd. Dat doel werd behaald, maar moesten de bewoners dan al die dagen binnen blijven?

Dilemma: noodvoorziening onmogelijk

Vooraf is er gekeken of er tijdelijke voorzieningen mogelijk waren. Een noodlift plaatsen was geen optie. Een stoeltjeslift wel? Nee, in dat geval zouden er in totaal 26 trappen moeten worden voorzien van stoeltjesliften. Deze zijn ieder circa tien minuten onderweg naar de volgende lift. Om naar de elfde verdieping te ‘reizen’ zou je ongeveer vier uur onderweg zijn. Een traploper, een soort rolstoel die traploopt, was ook geen optie. De accu gaat mee tot de tiende etage, daarna zou deze minimaal een uur moeten laden. Conclusie: traplopen was de enige optie.

Oplossing: stoeltjes en boodschappenservice voor de bewoners

Projectleider Lalkens wist hoe de bewoners de renovatie op een positieve en veilige manier konden doorstaan. “Als je op de elfde verdieping woont en je moet met de trap, dan is dat een uitdaging. Helemaal voor iemand die bejaard is of slecht ter been. Veel mensen nemen tussendoor een pauze om op adem te komen. Dit bracht mij op het idee om op elke verdieping Nijestee-stoeltjes te plaatsen. Als je buiten adem bent kun je daar even uitrusten.”

Ook bood Nijestee een boodschappenservice aan: boodschappen van bewoners werden afgeleverd op de betreffende verdieping, zodat zij niet zelf de zware boodschappen naar boven hoefden te tillen. De bewoners stelden de initiatieven erg op prijs.

 

  • Deel deze pagina: