Participatieraad en driepartijenoverleg op 24 augustus 2020

Geplaatst op: 4 september 2020 Laatst bijgewerkt op: 4 september 2020

Elk jaar maken de gemeente Groningen, de Participatieraad en Nijestee afspraken over onderwerpen als betaalbaarheid, leefbaarheid, beschikbaarheid en verduurzaming. De afspraken gaan over een periode van vijf jaar. Ook de andere corporaties met hun huurdersorganisaties doen dit op hun beurt. Ieder jaar verwerken we deze bijdragen in de gezamenlijke prestatieafspraken voor Groningen als sluitstuk van de lokale samenwerking tussen drie partijen: de gemeente, de huurdersorganisaties en de corporaties.

Deze cyclus begint met het opstellen van een ‘bod’. Voor 1 juli geeft elke woningcorporatie aan welke volkshuisvestelijke bijdrage ze wil leveren aan de gemeentelijke woonvisie. Dit bod bereiden wij samen voor met de Participatieraad.

De volgende stap is het driepartijenoverleg waarin elke corporatie met de eigen huurdersorganisatie en de wethouder aan tafel gaat. De wethouder geeft dan zijn reactie op het bod. Dit is ook de gelegenheid dat huurdersorganisaties kunnen aangeven wat zij van de gemeente verwachten. Deze rol heeft de Participatieraad met verve vervuld tijdens het driepartijenoverleg van 24 augustus 2020. Hieronder een weergave van hun inbreng.

"Wij zien veel van onze wensen terug in het bod 2021"

BETAALBAARHEID blijft een grote zorg.. Woonlasten blijven maar stijgen.
Er wordt wel steeds gewezen naar de woningcorporatie vanwege de te hoge huren maar dat vinden wij niet helemaal terecht..  Gemeentelijke lasten zoals afvalstoffenheffing en vooral de OZB maken een ook groot deel uit van die woonlasten en blijven elk jaar flink stijgen.
Steeds meer van het besteedbare inkomen gaat naar de woonlasten.
Daardoor neemt de verarming toe en dit gaat dan weer ten koste van de leefbaarheid.
Leefbaarheid achter de voordeur, maar ook in de straat en wijk. De aandacht voor het vroeger signaleren van armoede is mooi, maar altijd, voor degene waar het om gaat, te laat.
Beter is het voorkomen van armoede. Dat is de taak van de gemeente.

Woningtekort is ondertussen woningnood geworden…
Het is een spagaat tussen betaalbaar verhuren en bouwen van betaalbare woningen. Wij snappen ook wel dat het geld ergens vandaan moet komen. Als woningcorporatie heb je niet zoveel mogelijkheden..
De hoge verhuurdersheffing, het steeds duurder worden van het bouwen maar ook het beleid en de regelgeving van de gemeente zorgt voor flinke beperkingen..
Nijestee is ambitieus en wil wel..  wij denken hier ook aan het BIDboek van 2017 - 2500 extra woningen..
Maar Nijestee is afhankelijk van de gemeente.
..elk jaar is hier steeds benadrukt.. zonder bouwgrond kan er niet gebouwd worden en hoge grondprijzen leidt tot dure woningen! Dus geschikte goedkopere grondlocaties scheelt direct aan de basis.
De gemeente heeft hier de macht en de mogelijkheden.. waarom gebeurt daar weinig tot niets?

Wij huurders vinden, dat de gemeente de oren te veel laat hangen naar projectontwikkelaars.
Die kopen de beschikbare grond voor de bouw van luxe dure woningen. Die zijn niet geinteresseerd in het bouwen voor de Groningers die aangewezen zijn op een sociale huurwoning.
De kreet Ongedeelde Stad gaat zo verloren in de winst voor projectontwikkelaars.

De gemeente moet nadrukkelijker eisen, bij verkoop van bouwgrond aan projectontwikkelaars, dat een percentage van de te bouwen woningen beschikbaar moet zijn voor sociale huur.
Ook zou er een woonplicht ingevoerd moeten worden.
Wij willen hier geen Amsterdamse toestanden. Wij willen een leefbare en levendige Stad.

Er worden nog veel studentenwoningen gebouwd. Dit gaat ten koste van de andere doelgroepen.
Wij vragen hier extra aandacht voor een snel groeiende doelgroep, de senioren, steeds vaker alleenstaand.
Langer thuis blijven wonen, omdat je dat wilt.. of moet, omdat je niet anders kan.
Het laatste leidt vaak tot vereenzaming van deze ouderen.
De wens naar woonvormen, waar men gezamenlijk veel kan delen, komt weer naar boven.
Hoe mooi zou het zijn, als er in elke wijk iets betaalbaars zou komen voor deze ouderen.
Dat is goed voor de betaalbaarheid, de leefbaarheid, de doorstroming en voor de Ongedeelde Stad.
Daarnaast moet er per wijk een goede aanpak komen.

De gemeente moet meer de regie nemen.

  • Deel deze pagina: