Pas op: Phishing-berichten WoningNet!

Geplaatst op: 4 januari 2021 Laatst bijgewerkt op: 1 maart 2021

Er worden sms-berichten en e-mails verzonden door een onbekende partij waarin ten onrechte de naam van WoningNet wordt gebruikt. In het bericht staat dat je de verlengingskosten van je inschrijving bij WoningNet moet betalen. Volgens het bericht kun je de betaling doen door op de link in de tekst te klikken. WoningNet en Nijestee versturen geen mails met links over het betalen van inschrijf- of verleningskosten. Wij adviseren je dringend om niet op de link te klikken. Blokkeer de afzender.
 

WoningNet stuurt ook geen sms-berichten! Zie hieronder de tekst van de phishing-sms en e-mail:

Sms

E-mail

Er blijkt ook een e-mail rond te gaan met daarin hetzelfde verzoek: om de verlengingskosten te betalen. Waar kun je op letten? De e-mail begint zonder een juiste aanhef, de WoningNet-regio wordt niet genoemd, de tekst heeft spelfouten en er staat een verkeerd factuurnummer in de e-mail.

Zie hieronder de tekst van de phishing e-mail:

Geachte Heer/Mevrouw #surname#,

U heeft een inschrijving bij WoningNet.

Over 2 weken verloopt uw inschrijving.
Uw inschrijving verlengen wij met een jaar als u de verlengingskosten van €8,00
betaalt.
U kunt betalen via iDEAL.
Via de onderstaande link word u automatisch doorverwezen naar onze betaalpagina.

WoningNet-verlengingskosten

Uw factuurnummer is SRA-00368246

De meest up to date informatie lees je op de website van WoningNet.

Phishing en smishing

Phishing is een vorm van digitale oplichting. Phishing gebeurt via e-mail, WhatsApp en/of sms. Slachtoffers worden naar een valse website gelokt waar ze vervolgens hun bank- of andere inloggegevens prijsgeven. De onbekende partij die jou de sms stuurt is erop uit om toegang te krijgen tot jouw bankrekening. Dit heet smishing (een samenvoeging van sms en phishing).

Je kan gratis bellen naar 0800 020 25 62 voor een ingesproken tekst met uitleg en tips over phishing van WoningNet. 

Fraudehelpdesk

Heb je wel op de link geklikt? Neem dan zo snel mogelijk contact op met jouw bank. Geef bij jouw bank aan dat er sprake is van digitale oplichting. Ook adviseren wij je om aangifte te doen bij de politie.

Lees op de website van de Fraudehelpdesk welke stappen je nog meer kunt ondernemen.

  • Deel deze pagina: