We onderhouden onze woningen en de vakmannen voeren reparaties uit. Ieder jaar bouwen we nieuwe woningen en maken we bestaande woningen energiezuinig. Wanneer levert Nijestee een goede woning en wat verwachten huurders van ons? Dit bespraken we aan de hand van de volgende stellingen:
- Nijestee moet elk reparatieverzoek uitvoeren;
- Nijestee moet ruimte bieden aan huurders om de woning naar eigen inzicht op te knappen;
- Nijestee moet meer tweekamerwoningen bouwen;
- Nijestee moet bij grote werkzaamheden zoveel mogelijk in één keer doen.
Een filmpje met de stelling leidde de discussie in. Huurders bleken dezelfde afweging te hebben tussen wat goed is en eerlijk. Als Nijestee alle grote en kleine reparatieverzoeken uitvoert -dus ook bijvoorbeeld het vervangen van lampjes- lopen de kosten wel heel hoog op. Die betalen we dan zelf uiteindelijk, concludeerden sommigen. Dan is het handig dat je het lampje zelf vervangt of dat de buurman even helpt als je het niet zelf kan. En is het dan eerlijk om wel een lamp te vervangen bij een ouder persoon en niet bij een student? Of moet iemand die nooit belt, korting krijgen?
Eén van de leden van de Bewoners Advies Groep (BAG) over de goede woning lichtte hun advies toe: een checklist voor de nieuwe huurder. Met dit advies en de ideeën van de avond gaat Nijestee aan de slag. Ook de Participatieraad, de vertegenwoordigers van de huurders van Nijestee, presenteerde zich: ‘We geven gevraagd en ongevraagd advies. En we zijn het af en toe niet met elkaar eens, maar we blijven wel altijd in gesprek.’
Huurders waren positief over de avond: ‘Het is goed om kennis te maken en met elkaar in gesprek te zijn!’ Na afloop was er volop gelegenheid om na te praten onder het genot van een hapje en een drankje. Een geslaagde editie van de BinnensteBuitendag in het Kostverlorenkwartier!