Een aantal bewoners heeft aangegeven dat zij veel overlast hebben ondervonden van de werkzaamheden. Dat vinden we erg vervelend en we betreuren de situatie. Naar aanleiding van deze signalen is gekeken naar de gang van zaken in dit project. Het blijkt dat Nijestee dit project te positief heeft ingeschat qua planning van de werkzaamheden en de overlast die wordt ervaren tijdens en rondom de werkzaamheden. Wij hebben voorzieningen getroffen om bewoners te ondersteunen bij overlast. Er is een aantal overblijfwoningen beschikbaar en er is in een specifieke situatie ook gebruik gemaakt van een hotel. Deze maatregelen bleken niet voldoende.
Financiƫle compensatie overlast
Nijestee is van mening dat alle woningen die deelnemen aan dit project daarom recht hebben op een financiële compensatie die in verhouding staat tot de overlast. Dat staat in ons Sociaal Statuut wat van toepassing is op projecten in het kader van groot onderhoud en kwaliteitsverbetering. Deze vergoedingen zijn gebaseerd op de duur van de overlast en kunnen per woning verschillen. De bewoners hebben ondertussen een brief ontvangen.
Schade aan de woning
Daarnaast is het mogelijk dat er schade aan de woning is ontstaan tijdens de werkzaamheden. Wanneer er schade aan de woning is, kunnen bewoners dit bespreken tijdens de oplevering. In overleg met de bewoner wordt dan afgesproken of Nijestee de schade herstelt of dat de bewoner een vergoeding ontvangt om zelf de schade te laten herstellen.