Mensen helpen en van betekenis zijn voor de maatschappij

Ik haal veel voldoening uit mijn werk, want ik kan iets betekenen voor een ander.

Berdien en Jeanine werken bij Woonservice

Mensen helpen en van betekenis zijn voor de maatschappij

Berdien en Jeanine zitten in het team Woonservice van Nijestee. Dit team bestaat uit 19 medewerkers en staat iedere dag klaar voor bewoners, woningzoekenden en overige relaties van Nijestee. Het contact vindt online, op kantoor en telefonisch plaats. Berdien werkt sinds januari 2021 bij Nijestee en Jeanine sinds mei 2021. Ze maken allebei ook deel uit van het webcareteam van Nijestee. Hier nemen ze vragen en opmerkingen op de social media-kanalen van Nijestee in behandeling. Dit subteam van in totaal 5 personen beheert ook de interne kennisbank.

Mensen helpen
Berdien woonde de afgelopen 10 jaren afwisselend in de stad Groningen en in het buitenland. De stages tijdens haar studies mbo Reizen en hbo Communicatie bracht ze door op Sint Maarten, Ibiza, in Suriname en Cambodja. Na het afronden van haar hbo-studie maakte ze een wereldreis waarbij ze in Australië en Azië is geweest, en werkte ze op Curaçao. Na haar omzwervingen rond de wereld werkte ze in de commerciële dienstverlening. De extraverte, van oorsprong Drentse, Berdien krijgt energie van mensen helpen en mensen blij maken. Hier kwam ze al achter toen ze in het toerisme werkte. Een jaar geleden besloot ze dat ze een baan wil waarbij ze meer van betekenis kan zijn voor de maatschappij. Deze baan vond ze bij Nijestee.

De Groningse Jeanine heeft de studies mbo Modemanagement en daarna hbo Small Business & Retailmanagement afgerond. Ze woonde een tijd in het westen van het land en sinds een paar jaar weer in de stad Groningen. Ook zij werkte na haar studies bij commerciële organisaties en was toe aan iets compleet anders. Uit haar huidige werk bij Woonservice haalt Jeanine veel meer voldoening, want ze kan nu iets betekenen voor een ander en met mensen werken.

"Bij Woonservice krijg je ruimte om je ideeën uit te werken en hiermee aan de slag te gaan."

Berdien - Medewerker Woonservice

Werken bij Woonservice
Bij Woonservice ben je het visitekaartje van de organisatie, het eerste aanspreekpunt.  Je moet er niet alleen goed met mensen om kunnen gaan, je moet ook goed kunnen schakelen en van aanpakken houden. Jeanine is blij met haar baan bij Nijestee. De eerste maanden kreeg ze tijdens het inwerktraject veel nieuwe informatie, maar ze zit er inmiddels helemaal op haar plek: “Bij Woonservice leer ik om zelf goed te beoordelen hoe ik het beste het gesprek met iemand aanga. Je krijgt hier met heel veel verschillende situaties te maken. Het is belangrijk om zonder oordeel gesprekken te voeren.” Ze wordt blij van het persoonlijke contact met bewoners en woningzoekenden en het helpen van mensen. Geen dag is hetzelfde bij Woonservice. Berdien denkt altijd graag kritisch mee en ze kijkt naar wat beter kan qua informatievoorziening: “Bij Woonservice krijg je ruimte om je ideeën uit te werken en hiermee aan de slag te gaan.” Beiden vinden ze het belangrijk om collega’s van andere afdelingen te ontmoeten, zoals bij de activiteiten van de personeelsvereniging. Het voordeel hiervan is dat je elkaar makkelijker weet te vinden in het dagelijkse werk. Berdien houdt erg van fotografie en videografie en doet geregeld fotografieopdrachten voor andere afdelingen. Met het persoonlijk ontwikkelbudget dat iedere medewerker bij Nijestee krijgt wil ze op dit gebied een cursus volgen.

"We halen tijdens voordeurgesprekken waardevolle informatie op bij de bewoners en krijgen zo een beter beeld van wat in een bepaalde wijk leeft en waar behoefte aan is."

Jeanine - Medewerker Woonservice

Voordeurgesprekken
Jeanine is een echte aanpakker en heeft al een paar keer voordeurgesprekken gedaan. De wijkcoördinatoren van Nijestee organiseren regelmatig deze gesprekken, waar zij met een paar medewerkers bij bewoners langsgaan en een paar vragen stellen over bijvoorbeeld hun woning, leefomgeving, verduurzamingsprojecten en wat zij van de dienstverlening van Nijestee vinden. Bewoners krijgen hierover vantevoren een aankondigingskaart in de bus. De gesprekken vinden buiten bij de voordeur plaats. Jeanine is enthousiast over deze vorm van bewonerscontact: “Onze bewoners kunnen tijdens deze gesprekken op een laagdrempelige manier hun mening geven over allerlei onderwerpen en ons vragen stellen. We halen waardevolle informatie op bij de bewoners en krijgen met deze gesprekken een beter beeld van wat in een bepaalde wijk leeft en waar behoefte aan is.”

Vrije tijd
Jeanine en Berdien wonen allebei in de binnenstad van Groningen en brengen hun vrije tijd graag door met vrienden. Jeanine doet verder veel aan hardlopen, schilderen en is vrijwilliger bij een zorgorganisatie. Met mensen die dagelijkse zorg nodig hebben doet ze dingen als samen koken, naar muziek luisteren, films kijken en wandelen. Ze wil graag ooit een uitgebreide rondreis door Amerika maken. Berdien  houdt veel van sporten, fotograferen en reizen. Ze wil zich graag ontwikkelen in foto- en videografie en nog meer plekken op de wereld ontdekken. Foto's maken in Fins Lapland van het noorderlicht staat hoog op haar lijstje.

Foto’s: Siese Veenstra

  • Deel deze pagina: