Algemene vragen

Ik ben dringend op zoek naar woonruimte. Waar kan ik terecht? Waar kan ik een reparatie melden? Hoe kan ik een huurspecificatie opvragen?

Ik heb schade aan mijn woning. Wat nu?

Schade aan jouw woning is erg vervelend. Je wilt het zo snel mogelijk afhandelen. Lees de informatie over verschillende types schade en de manier van afhandelen hier.

Ik heb een reparatieverzoek. Waar kan ik deze melden?

Je kunt een reparatieverzoek melden via onze website. Binnen 3 werkdagen ontvang je een reactie via de mail. Liever persoonlijk contact? Bel ons op (050) 853 35 33 of kom langs in De Woonkamer, Damsterplein 1.

Ik ben dringend op zoek naar woonruimte. Kan Nijestee mij helpen?

Alle beschikbare woningen worden gepubliceerd op de website van WoningNet. Wanneer je nog niet voldoende punten heeft gespaard bij WoningNet om op korte termijn in aanmerking te komen voor een sociale huurwoning, kun je het aanbod “per direct te huur” in de gaten houden. Deze woningen worden op de homepage van onze website gepubliceerd. Je hebt wel een inschrijving bij WoningNet nodig, maar er wordt bij deze woningen niet geselecteerd op punten. Nadat je op reageren hebt geklikt, heb je een bericht kunnen lezen over de procedure van aanbieden. je ontvangt alleen bericht wanneer je de woning kunt bekijken.

Tijdelijke woningen
Voor tijdelijke woonruimte (korter dan 6 maanden) kun je bij Carex informeren of je in aanmerking komt.

Urgentie
Denk je in aanmerking te komen voor urgentie? Op de website van Woonurgentie Groningen vind je meer informatie. Hier krijg je aan de hand van een vragenlijst een indicatie of je voor urgentie in aanmerking kunt komen.

Ik wil overlast melden. Waar kan ik dit doen?

Je kunt overlast melden via de website. Liever persoonlijk? Bellen kan altijd. Maak gerust een afspraak met een van de medewerkers Wonen. Zorg ervoor dat je het adres van de overlastveroorzaker paraat hebt.

Waar kan ik sleutels bijbestellen of inleveren? Wat als ik mijn slot wil laten vervangen?

Ben je een sleutel kwijt geraakt of is deze gestolen? Een sleutel van jouw eigen voordeur, schuur, achterdeur, balkon of brievenbus kun je laten bijmaken door de schoenmaker of sleutelspecialist. Sleutels van gemeenschappelijke ruimten zijn beveiligd en kunnen niet zomaar bijgemaakt worden. Je kunt deze sleutel bij Nijestee bestellen. De kosten zijn € 15,- per stuk.

Wanneer jouw sleutels gestolen zijn of er is ingebroken (zonder schade aan het slot), dan kan de vakman een nieuw slot plaatsen. De kosten hiervoor zijn € 80,- per slot. Voor elk extra slot betaal je € 50,00. Deze kosten voldoe je als de vakman ter plaatse is. De kosten kunnen alleen gepind worden. Je kunt dit declareren bij jouw eigen inboedelverzekeraar. De verzekeringsmaatschappij zal hierbij (vermoedelijk) vragen om een proces verbaal. Als het slot geforceerd is door inbraak dan vergoed Nijestee de kosten voor je. Wij hebben dan een proces-verbaal van je nodig. Neem contact op met Nijestee wanneer je het slot wilt laten vervangen.

Wil je de sleutels van jouw woning inleveren, omdat het huurcontract is beëindigd? Alle sleutels moeten uiterlijk op de datum van de huurbeëindiging vóór 12.00 uur zijn ingeleverd. Je kunt ze afgeven bij ons in de Woonkamer, Damsterplein 1, of je kunt de sleutels meegeven aan de inspecteur als er een eindcontrole wordt gedaan in jouw woning. De sleutels per post versturen kan ook, maar laat dit dan aangetekend verzenden om er zeker van te zijn dat de sleutels ook echt bij ons binnenkomen.

Ik wil weten hoe mijn huur is opgebouwd. Waar kan ik een huurspecificatie opvragen?

Een huurspecificatie wordt meegestuurd met het jaarlijkse voorstel tot huuraanpassing. Huur je een woning van Nijestee en bent je jouw specificatie kwijt? Dan kun je hier een nieuwe huurspecificatie aanvragen.

Heb ik recht op huurtoeslag?

Wil je weten hoeveel huurtoeslag je kunt krijgen? Maak dan een proefberekening op de website van de Belastingdienst. De Belastingdienst vraagt je om de kale huurprijs op te geven. Dit is de netto huur van de woning. Je kunt niet over alle bedragen in de huur huurtoeslag aanvragen. Zo ontvang je onder andere geen huurtoeslag over voorschotten voor verwarming en water, onderhouds- en glasservice.

Ik ga verhuizen en heb een verhuurdersverklaring nodig. Waar kan ik deze opvragen?

In een verhuurdersverklaring staat vermeld vanaf wanneer je een woning huurt, of er een huurachterstand is of dat er overlastmeldingen zijn geweest in de periode dat je de woning huurt. Vraagt jouw nieuwe verhuurder om een verhuurdersverklaring? Dan kun je deze hier opvragen.

Ik wil mijn woning opzeggen. Hoe regel ik dit?

Je kunt de huur mondeling, schriftelijk en telefonisch opzeggen. De opzegtermijn is een maand. De einddatum valt altijd op een doordeweekse werkdag. Wil je de huur online opzeggen, vul dan het formulier in. Wij nemen binnen 5 werkdagen contact met je op.

Ik heb vragen over mijn huurbetalingen. Waar kan ik terecht?

Wil je weten of de huur van deze maand betaald is? Controleer dit bij jouw bank. Een automatische incasso kan tot 56 dagen later teruggestort worden. Jouw bank kan je vertellen of de betaling daadwerkelijk is voldaan. Kun je de huur deze maand niet (in één keer) betalen? Neem contact met ons op.