Huuraanpassing 2023
Nijestee past ieder jaar de huurprijs aan. Het bedrag dat je ons maandelijks betaalt, bestaat uit kale huur en servicekosten. Op deze pagina lees je waarom je per 1 juli 2023 huurverhoging, huurbevriezing of eenmalige huurverlaging krijgt.
Waarom een huuraanpassing?
Huurverhoging
Wettelijk is toegestaan dat Nijestee dit jaar de huren verhoogt met 3,1%. We vinden betaalbaarheid belangrijk en kiezen ervoor om de kale huur met maximaal 2,3% te verhogen. Met de huurverhoging dekken we jaarlijks stijgende kosten.
Huurbevriezing
We willen rekening houden met bewoners in minder energiezuinige woningen. Daarom bevriezen we de huren van woningen met energielabel E, F of G. Of je krijgt huurbevriezing omdat je bericht van ons hebt ontvangen dat jouw woning wordt afgebroken.
Huurverlaging
Wettelijk is bepaald dat de kale huur voor bewoners met een laag inkomen eenmalig omlaag gaat naar € 575,03 per maand.
Meer informatie
Huurverhoging en huurbevriezing
Lees hier antwoorden op veelgestelde vragen over de jaarlijkse huuraanpassing.
Huurverlaging
Lees hier antwoorden op veelgestelde vragen over de eenmalige huurverlaging.
Heb je een andere vraag of wil je graag een persoonlijk gesprek? Mail naar info@nijestee.nl of bel ons op werkdagen via (050) 853 35 33.
Hoe wordt de huurprijs bepaald?
De kwaliteit van de woning bepaalt de huurprijs. Met het woningwaarderingssysteem wordt de kwaliteit van de woning in punten uitgedrukt. Klik hier om een exemplaar van de woningwaardering van jouw woning bij ons op te vragen.
Servicekosten
Het huurbedrag dat je maandelijks betaalt, bestaat uit kale huur en servicekosten. Servicekosten zijn kosten van de woning die Nijestee als verhuurder bovenop de kale huurprijs berekent voor leveringen en diensten. Bijvoorbeeld kosten voor schoonmaak. In de brief Voorstel tot aanpassing van de huurprijs kun je nalezen hoe de verhoging er voor jou uitziet. Bij Nijestee hanteren we verschillende servicekosten:
Elektra individueel
Het maandelijkse voorschotbedrag dat je betaalt voor de elektriciteit in jouw woning.
Elektra gemeenschappelijke ruimten
Bij jouw woning, parkeerplaats of berging zijn algemene voorzieningen aanwezig die elektriciteit verbruiken. Bijvoorbeeld een lift, intercomsysteem, automatische deuren of portiek- en buitenverlichting. Dit bedrag wordt aangepast op basis van het verbruik in 2021. In de brief zie je wat je hiervoor betaalt.
Schoonmaken gemeenschappelijke ruimten
Dit zijn kosten voor het schoonmaken van gemeenschappelijke ruimten.
Fonds glasservice
Wanneer je lid bent van het fonds glasservice, ben je verzekerd tegen glasschade aan jouw woning. Hiervoor betaal je een maandelijkse bijdrage, tegelijk met de huur. Je kunt rechtstreeks contact leggen met Boekema voor herstelwerkzaamheden. Bij molest zijn de kosten voor eigen rekening.
Fonds onderhoudsservice
Als je lid bent van het fonds onderhoudsservice, ben je verzekerd tegen een groot aantal onderhouds- en reparatiewerkzaamheden. Hiervoor betaal je een vaste maandelijkse bijdrage, tegelijk met de huur.
Tapwater koud individueel
Er zijn woningen in Groningen die geen individuele watermeter hebben, maar één meter per gebouw. Het is mogelijk dat bewoners in een dergelijk gebouw een voorschot voor waterverbruik aan Nijestee betalen.
Tapwater warm individueel
De afrekening van warm water verschilt per woongebouw. Voor vragen hierover kun je contact met ons opnemen. Dit gaat vaak om het gasverbruik dat nodig is om het water te verwarmen.
Huismeesters
Er zijn woongebouwen waar bewoners maandelijks betalen voor een complexbeheerder.
Warmte individueel
Je betaalt een voorschot voor de centrale verwarming wanneer jouw woning is aangesloten op wijk- of blokverwarming.